Eerste werkweek op de Alma school - Reisverslag uit Centurion, Zuid-Afrika van Esther Stronks - WaarBenJij.nu Eerste werkweek op de Alma school - Reisverslag uit Centurion, Zuid-Afrika van Esther Stronks - WaarBenJij.nu

Eerste werkweek op de Alma school

Door: Esther Stronks

Blijf op de hoogte en volg Esther

14 September 2014 | Zuid-Afrika, Centurion

Hallo Allemaal,

Wat fijn om te horen dat jullie m'n verslag leuk vinden en bedankt voor de leuke reacties!

Afgelopen week was onze eerste werkweek bij de Alma school in Pretoria. Het was een week vol nieuwe ervaringen. Iedere ochtend stappen we in ons kleine autotje en rijden we lekker met het zonnetje op ons gezicht naar de Alma school. We werken daar met lichamelijk en geestelijk gestremde kinderen. Het zijn met name CP (Cerebrale Parese), Spina bifido (open ruggetje) en kinderen met een geestelijke handicap. De meeste van de kinderen kunnen niet lopen en zitten dan ook in een rolstoel. De therapie die wij geven bestaat uit; oefenen met staan en lopen (vaak met looprekje), mobiliseren van de gewrichten, sporten, maar ook spelen! Want voor de kinderen is het erg belangrijk om in beweging te zijn, ze zitten veel in de zelfde houding in een rolstoel dus beweging is goed!
Het is een gekleurde school, dat wil zeggen dat er zowel blanke als zwarte kinderen zijn.
In de ochtend hebben we, naast de gebruikelijke therapie, 1 uur de tijd voor ons project, dan gaan we de Sherborne methode toepassen op een aantal gestremde kinderen. We proberen met ons project er achter te komen of d.m.v. de Sherborne methode het zelfvertrouwen van gestremde kinderen (6-12 jaar) zich op een positieve manier kan ontwikkelen.
Het is best heftig om te zien dat er zoveel kinderen zijn die niet kunnen lopen, praten of normaal kunnen spelen. Zo is er bijvoorbeeld een meisje van 2 jaar die niks meer kan, niet lopen, niet praten, niet horen, bijna niet bewegen. Ze kan alleen maar schreeuwen, als gevolg van een mishandeling door de ouders. Echt verschrikkelijk om te zien.. M

Maar gelukkig zijn ook heel veel leuke dingen, gisteren gingen we naar een bierfeest in Pretoria. Hoe hilarisch is dat? Een Duits bierfeest in het verre Zuid-Afrika haha. Het feest was op het terrein van een Duitse school. Er stonden allemaal eettentjes met natuurlijk Duitse braadworst, schnitzels, champignons en andere lekkernijen. Er waren twee grote tenten met muziek, waar oempa bandjes aan het zingen waren en verder natuurlijk heel heel veel bier en wijn haha. Echt grappig om te zien hoe hard de Afrikaanse mensen meezingen als Anton aus Tirol gespeeld wordt. Het feest duurde van 10.00 - 23.00 uur dus dat was een intensieve dag. Heb nu trouwens ook spierpijn in m'n armen van de hele dag met zo'n grote bierpul (vol wijn) rondlopen te haha.

Vorige week hebben we echt iets fantastisch meegemaakt! We zijn mee geweest om giraffen te vangen en ze vervolgens over te plaatsen naar een ander natuurgebied. Wauw wat een ervaring was dat!!
We reden 05.00 uur in de ochtend weg en kwamen om 07.30 uur aan in Alma, een klein plaatsje tussen de bergen. Prachtige weg om naar toe te rijden, zo ver als je kon kijken zag je alleen maar mooie natuurlijk, bergen, dieren en er was geen mens te bekennen.
Aangekomen in het natuurgebied in Alma, werden we ontvangen door een dierenarts, 4 donkere mannen, een piloot en de eigenaren van het natuurgebied. Ze vertelden wat we moesten doen; de helikopter ging de giraffen zoeken, de dierenarts schiet dan met een pistool vanuit het vliegtuig een verdovingsmiddel in de giraffe (kameelpaard in het Afrikaans), wij moesten dan vervolgens zo snel mogelijk met de ranger auto naar de giraffe toe rijden, waar de 4 donkere mannen de giraffe gingen vangen met touwen. Er werd snel een 'wakker wordt' middel in de giraffe gespoten, want het dier kan niet te lang liggen, dan gaat het dood. En als de giraffe weer tot stand kwam, werd het begeleid naar een soort container met een tractor ervoor, waar hij vervolgens werd overgeplaatst naar een grote laadbak. En dit 6x want er werden 6 giraffen gevangen. Wauw wat een geweldige ervaring was dat, om zo dicht in de buurt van een giraffe te komen.. ongelooflijk! En toen mochten we ook nog in de Chopper (snelle helikopter) vliegen, toen kon m'n dat helemaal niet meer stuk!! Jaa we maken echt heel veel bijzondere dingen mee hier. Op de foto's kunnen jullie zien hoe het ongeveer is gegaan.

Oja weet je wat trouwens echt bizar is, wij reden afgelopen week naar huis van het werk en toen stond er gewoon allemaal bomen en bosjes in de brand, maar er was niemand die op of om keek! Eline en ik dachten wow wat gebeurd hier allemaal, maar blijkbaar is het normaal als er gras/bomen in de brand staat, want dan wordt de grond vruchtbaarder. En we moeten altijd met onze ramen en deuren gesloten rijden, anders is het te gevaarlijk . Poeh dat is best afzien na zo'n dag werk, zonder airco terug rijden in de brandende zon. Maar verder hebben we het helemaal naar ons zien hier!! We genieten iedere dag weer ook iedere dag is een dag vol nieuwe ervaringen voor ons!

Veel liefs uit het zonnige Zuid-Afrika (32 graden)