Vakantie! - Reisverslag uit Centurion, Zuid-Afrika van Esther Stronks - WaarBenJij.nu Vakantie! - Reisverslag uit Centurion, Zuid-Afrika van Esther Stronks - WaarBenJij.nu

Vakantie!

Door: Esther Stronks

Blijf op de hoogte en volg Esther

02 December 2014 | Zuid-Afrika, Centurion

Hallo Allemaal,

Dit zal één van m’n laatste reisverslagen zijn, want over drie weken ben ik al weer terug in Nederland!
De afgelopen weken waren hectisch, we hebben hard gewerkt om het project en het bijbehorende verslag af te krijgen. En gelukkig is het met succes afgerond. De resultaten van het project zijn positief. Het blijkt namelijk dat de Sherborne methode op de kinderen met een handicap een positief effect heeft. De kinderen hebben zichtbaar meer zelfvertrouwen gekregen en hebben zich in positieve zin ontwikkeld. De therapeuten van de Alma school zijn ook erg enthousiast en willen in de toekomst zelfs deze methode gaan integreren in de therapiesessies. Het Business Model You is daarentegen niet toepasbaar op deze kinderen, ze zijn mentaal te laag ontwikkeld om het model te begrijpen. Wel zijn we er achter gekomen dat het model toepasbaar is op volwassenen met een handicap. Zij kunnen dit model gebruiken om een beter zelfbeeld te krijgen, om op deze manier hun kwaliteiten op het werkveld beter naar voren te laten komen.
Het was dus zeker de moeite waard geweest om dit project te voltooien in Zuid-Afrika!

Op onze laatste werkdag hebben we ‘Hollandse koek’ (bitterballen, boterkoek, stroopwafels en speculaas) getrakteerd. We hebben zelf het speculaas gebakken en er was ook een docente met Nederlandse ouders, zij hebben bitterballen, boterkoek en stroopwafels voor ons gemaakt. Al het personeel heeft ontzettend genoten van het eten. Ze wilden alle recepten hebben haha. Toen hebben we vaarwel gezegd tegen alle kids, ze begrepen alleen niet waarom we niet meer terug komen. Deze kinderen hebben geen besef dat er buiten de townships waarin zij wonen ook nog leven is. Toen ik vertelde dat wij van ‘over zee’ komen, keken ze me raar aan en begonnen ze over iets anders te praten.
Ik heb een geweldige tijd gehad op deze school en ik ga de kinderen en het personeel zeker missen!

Maar na dit moeilijke afscheid, staan er ook weer mooie tijden in het vooruitzicht, want we hebben nu vakantie! We gaan lekker rondtrekken en genieten van het prachtige land.
Deze week hebben we nog wat afscheidsfeestjes en afspraken en vanaf zondag gaan we naar Dragensberg. Dit is een gebied met hoge bergen en mooie natuur. Hier gaan we rondrijden, berg klimmen, hiken en andere leuke activiteiten doen. Vervolgens gaan we vanaf 14 t/m 22 december naar Kaapstad om daar lekker wijn te proeven, rond te reizen, bruin te worden en vooral genieten!
23 december vliegen we terug naar Nederland, precies op tijd om Kerstmis met familie en vrienden te vieren.

Het is alweer 3 weken geleden, maar mijn verjaardag was erg bijzonder. M’n oom en tante hebben ons meegenomen naar een typisch Zuid-Afrikaans restaurant waar we zebra, krokodil, blesbok, kudu en kippenlevers hebben gegeten. En toen we het toetje kregen, kwam het personeel met jembays en trommels langs om voor mij te zingen in hun eigen taal (geen idee welke van de 11 talen in Zuid-Afrika dit was haha), echt super leuk!

De tijd is voorbij gevlogen, maar gelukkig hebben we nog 3 weken om van het land te genieten!

Tot snel allemaal!

Liefs Esther

(Oja, ik denk wel aan jullie hoor. Het is hier lekker 30 graden en ik heb gehoord dat het in Nederland een beetje kouder is..)

• 02 December 2014 - 12:19

Anja Van Wakeren:

Hoi Esther, leuk om dit allemaal te lezen. En de tijd gaat snel he? Ga nog lekker vakantie vieren en geniet vh lekkere weer, want het is hier inderdaad koud (rond het vriespunt) dus genieten maar. Have fun, Gr en lfs vanuit het koude Nederland.

• 02 December 2014 - 12:47

Marijke:

Esje,

dikke like weer voor je verslag, vind het leuk om ze elke keer weer te lezen! Geniet er nog even van, dikke kus!

• 08 December 2014 - 14:20

Carla Westervelt:

Hallo Esther,
    Mooi om je verhalen te lezen. ik wil je nog een fijne vakantie toewensen, geniet ervan!
    Hartelijke groet tante Car.