Still Enjoying - Reisverslag uit Centurion, Zuid-Afrika van Esther Stronks - WaarBenJij.nu Still Enjoying - Reisverslag uit Centurion, Zuid-Afrika van Esther Stronks - WaarBenJij.nu

Still Enjoying

Door: Esther Stronks

Blijf op de hoogte en volg Esther

30 September 2014 | Zuid-Afrika, Centurion

Hallo Allemaal,

Afgelopen week was weer een week vol met leuke activiteiten en ervaringen. Zo gingen we dinsdagochtend met de kinderen van de Alma school naar de dierentuin van Pretoria. Ik vroeg me in eerste instantie af waarom er een dierentuin is, er lopen namelijk overal wilde dieren rond in de natuur en Zuid-Afrika is eigenlijk één grote dierentuin, maar de dierentuin is dus voor dit soort uitstapjes bedoelt. Het was echt leuk, maar ook zware ochtend. Poeh ik wist niet dat rolstoelen duwen en op kinderen passen zo vermoeiend kon zijn. De dierentuin had alle dieren die je je maar kan bedenken, maar toch vind ik het mooier om lekker op safari te gaan en in het wild dieren te spotten.

Woensdag waren we vrij i.v.m. een nationale erfenisdag. De Afrikaanse mensen noemen het eigenlijk ‘Braaidag’, omdat er dan weer een reden is om lekker eten te maken en te ‘braaien’ (barbecueën). Een gemiddelde Afrikaan ‘braait’ zo’n 3-4 keer per week. Vlees is dus echt nummer 1 voedsel hier!

Uiteraard konden wij niet achter blijven en gingen we met Johan(neef) mee naar zijn vrienden om te braaien, lekker wijntjes te drinken en om cricket te spelen. Cricket is naast Rugby een geliefde sport in Zuid-Afrika. Het lijkt een beetje op softbal, ik kende het niet maar het was leuk om een keer te doen!

Op vrijdag hebben we altijd onze vrije middag van de week, dan proberen we altijd iets leuks te doen. Zo gingen we afgelopen vrijdagmiddag samen met Judith (Zwitserse Fysiotherapiestudent die we hebben ontmoet) naar het ‘Freedom Park’ in Pretoria. Dit park staat voor de vrijheid tussen verschillende stammen, gebieden en tussen de ‘zwarte en blanke mensen’ in Zuid-Afrika. Hier hebben we een stukje over de geschiedenis geleerd en gezien, wat erg interessant was! Vervolgens gingen we van de geschiedenis over naar de Zuid-Afrikaanse cultuur. We waren door de SPD ’s avonds uitgenodigd voor een traditionele Zuid-Afrikaanse ‘braai’ met typisch Zuid-Afrikaans voedsel. Wow, was echt bijzonder zeg! Allemaal Afrikaanse mensen, die traditioneel gekleed waren, dansjes deden en gingen zingen. Daarnaast was ook het voedsel heel bijzonder, zo eten ze bijvoorbeeld mili- pap, pompoen, veel vlees, maar ook kippenvoeten.. Ja, echt waar.. En wij moesten het uiteraard proberen. Bah, wat was dat vies zeg, het idee dat je een kippenvoet eet! Het smaakt een heel klein beetje naar kip, maar eigenlijk bestaat de voet grotendeels uit vel wat ontzettend taai is en echt bah! Ik ga het absoluut niet nog een keer eten, maar voor de traditie was het leuk om te proberen.

Zaterdag zijn Judith, Eline en ik naar Magaliesburg gereden voor een adventure tocht. We konden de weg helemaal niet vinden. Dus wij belde de organisatie op om het adres te vragen, maar ze hebben helemaal geen adres omdat de locatie aan een gravel weg was. Nou oke haha, en wat nu dachten we? Toen hebben we de coördinaten van de plek opgezocht en zijn daar naartoe gereden. Twee uur later kwamen we aan.. Wij als Europeanen waren al lichtelijk in paniek, omdat we te laat waren. Maar Afrika is het land waar alles kan en zo was het dus ook geen probleem om twee uur te laat aan te komen haha. Uiteindelijk hebben we de adventure tocht gedaan en dat was super gaaf! We kregen een soort korset aan met riemen en gespen eraan en gingen vervolgens van de ene berg naar de andere berg ‘sliden’ via een kabelbaan wat aan je riem/gesp vast gemaakt werd. We gingen echt super hard, met 3-4 seconden was je aan de overkant van de berg. Er waren in totaal 10 slides en de tocht duurde al met al 2,5 uur. Op de terugweg gingen we ergens wat eten. Het Afrikaanse Rugby elftal moest spelen, dus dat was op iedere tv in het restaurant te zien. Tijdens de wedstrijd hebben we geen hap eten gehad want het was zo spannend! Alle mensen waren super enthousiast, allemaal schreeuwen, juichen en klappen. Het leek net zoals het Nederlands Elftal bij ons speelde op het WK. Gelukkig hadden ze met 28-10 gewonnen van Australië en konden we lekker onze, inmiddels koud geworden, maaltijd opeten.

Het begint nu echt lente te worden hier, de temperatuur is nog steeds 30 graden iedere dag. Maar omdat het 1 keer geregend heeft, zie je nu dat de bomen echt groen worden. Toen ik hier de eerste week was, was alles zo droog! Ik had nooit gedacht dat het hier nog zo groen kon worden.

Het uploaden van foto’s op waarbenjij.nu duurt erg lang, dus als je foto’s van mijn avonturen wilt bekijken, ga dan naar www.facebook.com/esther.stronks

Veel liefs Esther

• 30 September 2014 - 22:18

Rita:

Super weer Esther en de foto's waren ook weer geweldig. Wat een mooie ervaring pakken ze nooit meer van je af